Infographics Jaarprijs 2010

t/m 11 januari 2011, Eindhoven.

Tot en met 11 januari 2011 kan er werk worden inge zonden voor de Infographics Jaarprijs 2010, de gezamenlijke prijs van de BNO en de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ).

Er zijn twee prijzen te verdelen van elk 2.500 euro: een prijs voor de beste infographic in de categorie redactioneel, en een in de categorie niet -redactioneel.

Deelname en deadline

In te zenden werk moet gemaakt zijn in de periode tussen 1 januari en 31 december 2010. Zowel gedrukte infographics als animaties of tv-opnamen kunnen worden ingestuurd. Inzenden kan gedaan worden door de maker, de opdrachtgever of beiden. Ook derden kunnen hun favoriete infographic inzenden. De sluitingsdatum is 11 januari 2011.

Jurering en uitreiking

De jury bestaat op dit moment uit Frédérik Ruys (winnaar van de Infographics Jaarprijs 2009 in de categorie redactioneel), Jan Schwochow (executive creative director van Golden Section Graphics GmbH in Berlijn), Lize Alink (media-adviseur en jurylid namens de NVJ), Stephan Saaltink (zelfstandig typographic en editorial designer) en en Eugene Bay (VBAT). De winnaars worden bekend gemaakt na afloop van het congres IC11 op 4 maart 2011 in Figi in Zeist. Vraag de inschrijfformulieren en reglementen op bij de BNO: Gert Gerrits (gert@bno.nl).

Programma Infographics 2011

Datum: vrijdag 5 maart 2010
Lokatie: Hotel Theater Figi in Zeist.

Sprekers

Arent Benthem

Kwam na een studie innovatiemanagement terecht bij designbureau Edenspiekermann en maakte daar kennis met information design. Het inzicht dat communicatie steeds transparanter én sneller moet leidde tot het opstarten van zijn eigen onderneming in60seconds, samen met motion designer Jerry Renes. Elke boodschap moet je kunnen overbrengen in één minuut. Bewegende infographics, explanimations, zijn daarvoor een impactvol en effectief middel.
www.in60seconds.nl | www.edenspiekermann.com

Charles Blow

The New York Times’s visual Op-Ed columist. As graphics director he led The New York Times to a best of show award for the information graphics coverage of 9/11. He also led the paper to its first two best in show Malofiej-awards. Charles Blow became Design Director for News before leaving in 2006 to become the Art Director of National Geographic Magazine. Mr. Blow graduated magna cum laude in mass communications. He lives in Brooklyn with his three children.
www.nytimes.com

Chris Campbell

Since 2007, Chris Campbell has worked for the Office of the Prosecutor at the International Criminal Court in The Hague. He has produced infographics about war crimes, crimes against humanity and genocide for all the cases currently going to trial, as well as those under preliminary examination.
www.icc-cpi.int

Daniel Gross – Joris Maltha

Founded Catalogtree in 2001, where form = behaviour. Generative design, programming, typography and the visualisation of quantitative data are part of their daily routine. Recent endeavours include: Pneumatic Pushpin Firing at Moving Targets, Irregular Print-screen Development, Helium Ballooning, Isograms, 3D Laser Ranging and the Visualisation of Parking Behaviour of New York Diplomats.
www.catalogtree.net/

John Grimwade

Graphics Director of Condé Nast Traveler and Condé Nast Portfolio magazines, based in New York. He has freelanced for over 30 other magazines. Before moving to the U.S, he worked for 14 years in newspapers (including 6 years as Head of Graphics at The Times in London). He co-hosts the Malofiej infographics workshop in Pamplona, and has lectured at many conferences around the world. He teaches information graphics at the School of Visual Arts in Manhattan.
www.johngrimwade.com

Kay Coenen

Startte drie jaar geleden als zelfstandig infographicmaker Infographicmedia. Werkte voorheen bij het weekblad Elsevier waar hij het infographics-vak leerde. Houdt van het snelle nieuws en strakke deadlines. Na een uitstapje naar online games design bleven de infographics aantrekken. Is nu drie jaar zelfstandig infographicmaker.
www.infographicmedia.com/

Lars Scholten

Startte in 2003 het bedrijf CyBear, en begon twee jaar later als docent 3D producer op het College of MultMedia in Amsterdam. Tegenwoordig geeft hij in samenwerking met MediaMachine presentaties in het 3D animatie pakket Cinema 4D. Hij werd door Maxon (de makers van Cinema 4D) als een van de eerste in Nederland gecertificeerd als Maxon Certified Trainer.
www.cybear.nl

Liesbeth Melkert

Studied fashion design and worked for several magazines as reporter and stylist like Items, magazine for design, Volkskrant magazine, Dutch, Textilia, Credits and the magazine of De Modefabriek. She also made concepts for print, digital or 3D communication in the fashion industry. Was art director of Carp magazine and de Pers op zaterdag. Nowadays she is chief photo/infographic/illustration for het Parool.
www.hetparool.nl

Mark Bryson

Senior Designer at BBC News, based in London. After graduating from Newcastle Art College in Newspaper Design and Infographics, he has worked for over 10 years in online infographics and design. He has won numerous international awards for his work, including, as part of the team, the first ever Peter Sullivan award given to an online entry at Malofiej. He has lectured and judged at conferences around the world. In 2008, after a year leading the Editorial Design team at the BBC he took a 12 month career break to travel, Mark is now back in the office.
www.bbc.co.uk

Prof. Michael Stoll

Prof. Stoll teaches at the Augsburg University, Darmstadt University of Applied Sciences, the University of Neuchatel and is serving the SND as the Educational Director. He is also a member of the International Institute for Information Design IIID (Vienna, Austria) and serves as a member of the editorial board for the International Informationdesign Journal. This summer he initiate a work parallel masterprogramme called Newsdesign. He is married and father of four children.
www.hs-augsburg.de/~mstoll

Roland Blokhuizen

Studeerde in 1997 af aan de Kunstacademie in Rotterdam en liep als illustrator stage bij het toenmalige Bradants Nieuwsblad. Stortte zich vervolgens in de 3D-wereld als infographicredacteur bij het NRC Handelsblad. Daarnaast is Roland ook als freelancer actief. Ontving in 2001 de Infographic Jaarprijs.
www.roblo.nl/

Website: www.infographics.eu

Share your thoughts